A SID2MIDI-vel a nevéből következően MIDI-be lehet exportálni a SID zenéket (meglepő,
nemde?). Így már az első leütésből tudni fogom, mi a bázishang - gondoltam én. Az export után
vettem észre, hogy hoppá, tud ez .txt-be is exportálni… kettő századmásodpercenként...(!) ami
jó, mert látszanak a arpeggio-k is.. és nem jó, mert az ebből keletkező .txt 23.118 sor ritkítására
nincs opció exportkor.
Szóltam Tamásnak, hogy a fő leütések közül ki kellene szedni nyolc-nyolc sort egy txt fájlból.
Pár perc alatt írt egy ilyen rutint. Ráfuttatta a .txt-re, majd visszaküldte. Nyugtalanító eredmény
született: alig pár sor után egy csomó note is eltűnt össze-vissza. Jó, akkor hét sort vegyünk ki a
leütések közül. Az sem lett jó. Legyen hat… elszórakoztunk ezzel egy darabig, akkor esett le a
tantusz: Rob Hubbard (egyébként fantasztikus) SID lejátszója pontatlan!
Már az eredeti vason is hallható, hogy néha elcsúsznak a hangok időben egymáshoz képest (ez
például a Sanxion boot zenéjében “kiválóan” hallatszik) ebből következően az exportált note-ok
hangközei szintén “pontatlanok”. Így a 2.495.545 byte-os .txt teljes hosszából kénytelen voltam
magam kiszedni a felesleget, manuálisan. Erre a Notepad++ makróját használtam, amivel egy
mozdulattal ki tudtam törölni hét sort, és ha volt még egy sornyi csúszás, akkor azt kézzel
vettem ki. Ezután átléptem a következő (valós) leütést, megint futtattam a makrót... és így
tovább, minden egyes valós note után, mind a 23.118 sort átvizsgálva. Olyasmi érzés volt ez,
mint mikor a Jurassic Park könyvben elkezdik végignézni a park CRAY-re írt programjának
forráskódját, hogy mit kavart el Nedry benne.
Így megkaptuk a valós, nettó note-okat, ami alapján (még mindig Protrackerben) megírtam a
zenét teljes, 60 patternes hosszában (nyilvánvalóan nem használhattam ki a patternezés fő
lényegét, az ismétlődést). Az első csatornára a szóló, a harmadikra a basszus, a másodikra az
éppen valamelyik szabad “csatornára” (majdan) beférő köztes hangok, a negyedikre egy
egyszerű dob szekvencia került (csak úgy).
Közben valamennyire elkészült a DevTool zeneszerkesztője is (persze nyilván fapados módra,
házi használatra).
De még mielőtt elkezdődhetett volna a tényleges, TVC-re készülő patternek beírása a saját
szerkesztőnkbe, hátra volt még egy előkészítő munkafázis: Kiexportáltam a Protracker song
datáját is .txt-be, amit aztán sávonként és patternenként bemásoltam egy google sheet
táblázatba úgy, hogy (megfelelően megszínezve őket) már ott lehessen látni a zenei
ismétlődéseket. Így kaptunk egy 60 oszlopos, 3 zenei sávos, 204 soros táblázatot, beleírva a
DevTool-os note pozíciók számával (3.744), a tényleges note-okkal egyetemben (összesen
12.240 cellában).
Talán túldolgozásnak tűnhet mindez, de itt nem lehetett viccelni, a csaknem nyolc perces
zenének minden egyes hangját kézben kellett tartani.
27